Cialdini en MBTI

Cialdini en MBTI

Een website (door)ontwikkelen voor “de” bezoeker bestaat niet. Geen enkele bezoeker is hetzelfde.  Een handige manier om je website vanuit meerdere invalshoeken (brillen) te bekijken is door het toepassen van de MBTI methode. De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een psychologisch model dat inzicht geeft in de koopstijlvoorkeuren van klanten. Niet iedereen beslist namelijk op dezelfde manier. De een wil veel feiten de ander zoekt persoonlijk contact. De een beslist op emotie de ander beslist op ratio. Het model is ontwikkeld door Katharine Cook Briggs en haar dochter Isabel Briggs Myers op basis van theorieën van Carl Gustav Jung (Psychological Types, 1921).

Er zijn vier type bezoekers die je zult moeten overtuigen.
De competitieve bezoeker is een snelle beslisser op basis van feiten. De competitieve bezoeker is heel doelgericht. Wil snel weten wat hij hier kan doen en wat het aanbod voor hem betekent. De methodische bezoeker beslist net als de competitieve bezoeker ook op feiten maar zijn beslissingsproces is vaak tergend langzaam. De methodische bezoeker zoekt zekerheid, is bang om fouten te maken en wil alles goed afwegen. Hij is vooral op zoek hoe het allemaal werkt. De methodische bezoeker is op zoek naar veel informatie, is dol op lijstjes en hij onderzoekt alles. De spontane bezoeker (de naam zegt het al) is een snelle bezoeker die beslist op basis van emotie. Als het gevoel maar goed is. Ze laten zich niet leiden door feiten maar door gevoel. Goede service is belangrijk. Ze zijn gevoelig voor aanbiedingen en acties. De humanistische bezoeker beslist op basis van emotie maar langzaam, of beter gezegd “weldoordacht”. Hij wil graag weten wie het bedrijf achter een website is.  Ervaringen van anderen zijn erg belangrijk. Hoe kan ik je vertrouwen en wie gebruiken je producten allemaal.  Dit zijn typische humanistische vragen.

60ED0A28-FE93-411E-A317-F188BE203D46

Het leuke en leerzame van dit model is dat je je website of je landingspagina vanuit vier verschillende invalshoeken gaat bekijken. In een volgende serie van vier blogpost gaan we dieper in hoe we de vier types afzonderlijk het beste kunnen overtuigen met de beïnvloedingprincipes van Cialdini.

Martin van Kranenburg
Geschreven door: Martin van Kranenburg