Online marketing | wederkerigheid mét autoriteit

Online marketing | wederkerigheid mét autoriteit

Je ziet ze wel vaker voorbij komen, een gratis download of andere weggevers, zonder dat je nog maar enige relatie hebt met het bedrijf of merk dat je dat aanbiedt. Het principe van wederkerigheid komt hierbij goed van pas. Voor wat hoort wat, geef gratis wat weg en de ontvanger voelt zich onbewust verplicht om iets terug te doen. De onderliggende sociale verplichting die daarmee wordt afgedwongen geeft mensen het gevoel dat ze bij je in het krijt staan, en dus hun schuld zullen inlossen.

Het weggeven van whitepapers, e-books, quickscans etc. zijn een goede voorbeelden van een toepassing van dit principe. Fingerspitz, een online marketing bureau uit Breda, combineert dit principe slim met die van autoriteit. Op hun kennis pagina geven ze veel relevante downloads weg, waarmee je direct duidelijk wordt dat dit een expert is. En je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief om niets te missen (verliestaal, helpt altijd). Hiermee is je bezoeker gevangen in een onzichtbaar vangnet, en vroeg of laat zal hij deze gunst terug betalen.

online-beinvloeden-wederkerigheid-principe

Laurens Boex
Geschreven door: Laurens Boex