Spotify Premium | wederkerigheid duurt het langst

Spotify Premium | wederkerigheid duurt het langst

Als je iets krijgt van iemand, is de kans groot dat je je verplicht voelt om iets terug te doen. Dat principe – wederkerigheid – speelt Spotify slim uit bij het gratis laten proberen van hun Premium abonnement. Spotify geeft een tijdelijk abonnement weg aan de potentieel nieuwe gebruiker, en die wederkerigheid wordt tijdens de introductie termijn 30 dagen lang ingepeperd. Het voordeel van een gratis termijn weggeven is dat een gebruiker daar lang plezier van heeft, waardoor zijn plichtgevoel groter wordt om iets terug te doen. De enige logische gunst is natuurlijk het Premium abonnement afsluiten.

Het principe wederkerigheid werkt voor een dienst als Spotify goed vanwege de termijn, bijkomend voordeel is dat gebruikers ‘verslaafd’ raken aan je service (mits ze de 30 dagen goed benutten) en sneller converteren tot betalende klant. Natuurlijk werkt wederkerigheid ook bij het weggeven van een product, advies of korting.

spotify-premium-online-beinvloeden

Laurens Boex
Geschreven door: Laurens Boex