De meest onderschatte skill voor online succes is copywriting.

Je herkent het vast wel. Je moet een tekst schrijven. Of een copywriter briefen voor een tekst. Hoe begin je? Waar begin je? Hoe bouw je een tekst op én hoe beoordeel je nou of een tekst goed genoeg is? Hoe pas je de kennis van Cialdini en neuromarketing toe met de juiste woorden? 

De kracht van tekst

Keer op keer blijkt dat tekst de belangrijkste aanjager is voor conversie. Eigenlijk ook logisch. Een goed design stuurt het oog waar jij het wilt hebben. Tekst moet daarna de aandacht vasthouden. En zodra de bezoeker er klaar is, aanzetten tot actie.

De impact van tekst heb ik zelf jarenlang zwaar onderschat. Wist je dat zo'n 20% van je tekst maar wordt gelezen? Mensen lezen niet, mensen scannen of eigenlijk snorkelen. Ze scannen de koppen en duiken soms de diepte in als ze denken een antwoord te vinden op hun vraag.

Heb jij koude systeemteksten en informatieve koppen dan haakt de lezer snel af. Zit er herkenning en emotie in kopteksten? Dan is de kans dat je wél de aandacht krijgt van je lezer. Informatie leidt tot analyse. Emotie tot actie. 

Neuro combineren met copywriting

In het voorjaar van 2019 was ik samen met collega Beeckestijn Business School docent Wim van der Mark spreker op een event. Ik ging meteen "aan" toen Wim het podium pakte. Hè over wie heeft hij het nou? Siegfried Vögele? Ik had hier nog niet eerder over gehoord.

Op het puntje van mijn stoel luisteren en flink meeschrijven.

"Het schrijven van teksten is het beantwoorden van lezersvragen. Als je je niet goed voorbereid gaat het mis. Wat je dan vaak gaat doen? Ja, over jezelf en de eigenschappen van je product of dienst praten. Maar dat is nou net wat de lezer niet wil horen."

Rake woorden. De hele zaal zag je naar elkaar kijken. Ik voelde dat iedereen dacht dat zonder goede voorbereiding én het door en door kennen van je klant schrijven geen zin heeft. 

Tijd voor actie en een duwtje in de rug

Na het event hebben Wim en ik een aantal keer gesproken. Er was meteen een klik. Ook omdat we zoveel aanvullingen zagen om een neurolaag over tekst heen te leggen. 

In maart 2020 kwamen de eerste maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus. Dat gaf het zogenaamde extra duwtje in de rug. In 8 maanden tijd hebben we elkaars presentaties, slides en kennis naast elkaar gelegd. Dingen samenvoegen. Terugbrengen tot de kern. 

Op 26 november 2020 ging de e-learning "live". We hadden uiteraard de inhoud al laten testen. 

En waar we nu staan? Ja, wie had dat gedacht. In 14 maanden tijd meer dan 1.050 deelnemers. In de laatste online masterclass meer dan 100 deelnemers. 

Meer leren over neuro en copywriting?

Vind je dit interessant? Wil je zelfstandig of met je team hier meer over leren? Tekst structureel op de agenda zetten? Kijk dan eens op Schrijven voor het Brein of luister deze Denktank podcast van Denkproducties